maanantai 29. kesäkuuta 2015

Kirppari käyttäytyminen + vinkkejä ostajalle sekä myyjälle

Olen kokenut kirpparimyyjä ja kirpputoreilla kiertäjä. Tykkään ostaa ja myydä lähes yhtä paljon. Olen kokeillut muutaman kerran viedä tavaroita kirpputorille pariksi viikoksi, jossa tavarat jätetään hyllyyn ja ihmiset saavat katsoa niitä vapaasti. Se on ihan ok niin, mutta isoin ongelma on se, että kun ihmiset ottavat hyllystäni jonkin tuotteen ja eivät sitä tahdokaan, he jättävät sen minne sattuu ja näin tavarat katoavat. Kerran jäin seuraamaan vierestä kun lapsi perhe oli "kojullani" ja äidin tutkiessa vaatteita henkaritelineeltä, lapset repivät kaikki tavarat lattialle joihin ylettyivät.. Silmät suurina odotin vain että pääsisin siivoamaan paikkani uudestaan. 


Kirppis löytö, vanha puinen laatikko 

Olen siirtynyt nyt kesällä myymään facebookin kirppikselle. Olen hämmentyneenä saanut huomata, että tuo myyntitapa todella toimii. Laitat kuvan ja pari lausetta tekstiä ja ei mene kauaa, kun joku sen bongaa ja ilmoittaa OSTAN ja yksityisviestillä ilmoittaa tulostaan samana päivänä ja rahat ovat mukana.. 

Okei.. toi on ihanteellisin tilanne.. Pakko kertoa vähän muitakin tilanteita.. Meitä on moneksi. 

Uskon, että aika moni on samaa mieltä seuraavista kehotuksista..

Älä tee näin..

* AV - (alustava varaus) nukun yön yli ja mietin...
* AV kysyn miehen mielipidettä kun hän tulee töistä..
* AV kaverin puolesta... 
*AV pääsen hakemaan 3 viikon päästä...

Eli selitän hiukan, miksi noi ei ole myyjälle mukavia kommentteja.. 

Mulla on tapana tehdä suursiivous kotona ja siivouksen myötä päätän, mistä kaikista tavaroista haluan päästä eroon. Mitä en enää tarvitse ja miten saan tavarat pyörimästä nurkista.. Kun laitan tuotteen myyntiin, haluan päästä siitä heti eroon! Kerään kotona kaikki myytävät tuotteet yhteen paikkaan ja laitan ne eri pusseihin/laatikoihin ja toivon, että ne joku ostaisi ja pian. Tässä parin kuukauden aikana olen tavannut todella mukavia ihmisiä ja 90% heistä on hakenut tuotteen samantien, mikä on ollut aivan loistavaa. Sitten on muutama tapaus, jotka ovat varanneet tuotteen ja sen jälkeen heistä ei ole kuulunut mitään. Mikä järki siinä on? Miksi varaa jonkun tuotteen, jos ei ole mitään aikomusta ostaa sitä? Tylsää myyjälle kun et saa mitenkään henkilöä kiinni. Facebook on vielä sellainen, että kun laitat yksityisviestin jollekin henkilölle, näet heti kun he ovat lukeneet viestisi.. Yhden asiakkaan  kanssa kävi niin että.. Laitoin tuotteen myyntiin ja sen varasi heti yksi ostaja. Perään tuli pitkä jono halukkaita ja kun yritin sopia haku aikaa tuotteelle hän perui  usein tapaamisen noin 10 minuuttia ennemmin. Toi on tosi tylsä juttu.. Itse en vain kehtaisi millään olla menemättä jos jotain lupaan hakea ja tiedostan sen, että joku odottaa tuloani. 


Kirppis löytö, vanha kulunut tuoli


Kirppis löytö, vanha penkki

Sitten jotain positiivista

Tosi moni henkilö, joka on käynyt hakemassa tuotteen minulta, on laittanut perään viestiä, että tuote oli aivan loistava ja oli hyvä ostos! Mieti miten pieni ele voi saada hyvän mielen aikaan. Eräs aivan huippu nainen kävi ostamassa hameen ja laittoi perään viestiä, että hame oli kesän paras ostos! Toisen romu voi olla toisen aarre. Kirpputorimyynti on mun mielestä yksi loistavimpia keksintöjä. Mitä et itse tarvitse voi olla se jollekin toiselle suuri juttu.


Kirppis löytö, vanha pieni jakkara

Jos et ole aikaisemmin myynyt netin kautta, varaudu näihin..

*Jos myyt vaikka maljakon, ensimmäinen kommentti joka kysytään on : "Onko se ehjä?" Joka kerta tuo kysymys saa hymyn huulilleni ja niin tekisi mieli vastata, että " ei ole" ... Kuka ihme myy rikkinäistä tavaraa?? 

*Toinen mitä monet kysyvät on : "Saako ensin sovittaa ja tehdä ostopäätöksen sitten?" - Tämä tarkoittaa sitä, että he tulevat kotiisi ja sovittavat vaatetta siellä missä sinulle sopii, mutta muista siivota kotisi.

*Osa kysyy sen jälkeen kun ovat varanneet tuotteen, "Voitko tuoda sen minulle?" - Eli heillä ei ole mitään mahdollisuutta päästä luoksesi hakemaan tuotetta.. Me ollaan mieheni kanssa monena iltana tehty kierros Vaasassa ja viety tavaroita koteihin. Se on hyvää palvelua. Kerran yksi suloinen nainen ei päässyt lasten takia lähtemään kotoa ja kun vein hänelle tavaran, hän antoi 50 centtiä vaivan palkkaa. Se sai kyllä hymyn huulille. Sen ei tarvitse olla mikään iso ele, pienikin riittää. 

*Moni saattaa pyytää puhelin numerosi, että voivat soittaa sinulle jos eksyvät matkalla. Voit sanoa, jos et numeroa halua antaa. 

*Yksi mikä vaikuttaa aika isosti ostajaan, on alennukset. Olen huomannut tämän: Jos tuotteellani on hinta vaikka 10€ --> ostaja tarjoaa siitä 5€. Tulen vastaan pari euroa eli myyntihinta olisi 8€. Tämä sopii ostajalle ja kaupat on tehty. Eli monille on tärkeää, että he saavat tinkiä edes hiukan hintaa alaspäin. 

*Ihmettelin kerran kun oli sovittu asiakkaan kanssa tietty hinta millä myyn tuotteen, ostohetkellä kun asiakas oli luonani hän kysyi: "Voinko saada alennusta kun mulla on vain tämän verran rahaa?" Mitäs siinä nyt sanot kun toinen seisoo ovella ja haluat päästä omasta krääsästä eroon.. 

Meistä on moneksi. Monen kanssa olen saanut jutella koirista, sisustuksesta, remontista ja vaikka mistä. Sitten on niitä jotka hakevat tavaran ja lähtevät. Asiakas saa mielestäni itse valita, haluaako hän jäädä juttelemaan vai lähteä heti. Mä olen kova puhumaan joten mulle ei ole väliä jos joku jää höpöttelemään ovelle. Moni on tietoinen, että olen kuntosalilla töissä ja haluavat tietää tämän hetkiset hinnat ja tarjoukset.



Kirppis löytö, vanha upea Jaffakori

Pari vinkkiä ostajille:

*Kun myyjä kysyy milloin tulet hakemaan tavaran - Älä vastaa, joskus loppu viikosta tai joskus huomenna illalla. - Me myyjät emme halua päivystää kotona koko päivää..

*Jos tuotteen hinta on vaikka 30€ --> älä laita yksityisviestiä ja tarjoa 10€ tuotteesta. Se saa ainakin minut vähän kiukkuiseksi. Miksi ihmeessä myisin  tuotteen kolme kertaa halvemmalla.. Tai edes puolet halvemmalla... Jos tekstissä ei lue tarjoa niin myyntihinta on myyntihinta.


Kirppis löytö, vanha puinen laatikko

Myyjille vinkkejä 

*Asia, josta itse pidän kiinni on se, että en myy mitään alle 5€:n. Tämä sen takia, että siinä ei ole mitään järkeä jos joku hakee tavaran ja saan siitä 2€... Toiseksi, jos hinnoittelet tuotteen liian havaksi, se voi vaikuttaa ostajan ajatusmaailmaan tuotteen laadusta. 5€ on pienin summa, jolla myyn tavaroitani/ vaatteitani. 

*Uskalla hinnoitella tavarat kunnolla. Jos olet ostanut juuri uuden pöydän joka ei teille mahtunut, sinun ei kannata myydä sitä puoleen hintaan siinä pelossa, jos joku ei sitä ostakkaan.. Voit pikku hiljaa tiputtaa hintaa ja seurailla mitä ihmiset siitä tarjoavat. Jotkut antavat tavaraa pois ilmaiseksi ja se on asia erikseen! Se on loistojuttu jos halutaan päästä tavarasta eroon nopeasti! 

*Asia jota en ole vielä oikein ymmärtänyt on se, että kuka uskaltaa ostaa säkillisen vaatteita joista ei ole minkäänlaista kuvaa. On vain kuva isosta kassista ja teksti kassillinen vaatteita, koko M hinta 15€.. Ehkä sellaisen voisi ostaa lahjaksi ystävälle :) Molemmat saisi jännittää mitä pussista löytää.. Näin kerran kommentin kun joku oli kirjoittanut tällaisen kuvan alle että : "Tämähän on kuin ostaisi sikaa säkissä" .. Näinhän se on.. Myyjänä kannattaa nähdä pieni vaiva siinä, että ota kuva kaikista mitä myyt. Ostajalla on turvallisempi olo kun hän tietää mitä hän ostaa. 

*Itse olen vähän fuskannut siinä, etten enää jaksa ottaa kuvia myymistäni tuotteista järjestelmäkameralla vaan otan kuvat puhelimella. Pidän kuitenkin huolen, että kuvasta saa selvää ja se on tarpeeksi valoisa.
Varmista, että tuotteesta saa selvää mikä se on. Jos myyt vihreän paidan, älä laita sitä vihreän maton päälle, jossa väri ei kunnolla erotu. Selvät ja valoisat kuvat nopeuttavat myyntiä.


Kirppis löytö, vanha kulunut tuoli

Myyminen on yhtä kivaa kuin ostaminen. Siinä on oma vaivansa, mutta on se hienoa kun saa pois sellaista mitä et tarvitse ja saat ostaa jotain uutta kivaa tilalle. Ikuinen kierre. Lisäksi saat tavata uusia ihmisiä. 99% tapaamistani henkilöistä ovat olleet todella mukavia ja iloisia. Tehdään yhdessä kirppari myymisestä ja ostamisesta mukava kokemus kaikille ja autetaan jokaista löytämään omat aarteensa.

Millaisia kokemuksia teillä on kirpputoreilta tai netti kirppiksestä? Myyjänä tai ostajana? Olisi kiva lukea myös teidän kokemuksia. 

Nyt kaikki mukaan myymään ja ostamaan. Kesä on kirpparimyymisen parasta aikaa. Varastot tyhjiksi ja tienaamaan ;) Myymisessä ja ostamisessa on oma upea viehätyksensä.

Ihanaa aurinkoista viikkoa kaikille! Tällä tytöllä alkoi just kesäloma :)

Marika

12 kommenttia:

  1. Aavistuksen ehkä naiivi, mutta ihan söpö kirjoitus, joka oli kuitenkin raskasta luettavaa yhdyssanavirheiden (ja hymiöiden viljelyn ja peräkkäisten huutomerkkien) vuoksi.

    Upea kirppislöytö vai kirppis upea löytö?
    Kiukkuinen hammaslääkäri vai hammas kiukkuinen lääkäri?
    Ei se sen vaikeampaa ole! :)

    Kuvat on upeita, sulla on varmasti kauniisti sisustettu koti!

    Hyvää lomaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos..... erikoisesta kommentistasi. Kirjoitan blogissani aika pitkälti puhekieltä joten olen pahoillani jos se on vaikeaa luettavaa. Toivottavasti tekstin sisältö tulee kirjoitusvirheistä huolimatta selväksi. Se oli tarkoitus. Hyvää kesää sinulle :) Ystävällisin terveisin Marika

      Poista
  2. Olipa turha kommentti! Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, tarviiko sanoa mitään?
    Todella asiallinen kirjoitus kirppiskäyttäytymisestä, voin allekirjoittaa joka kohdan ja nyökytellen luin tekstin. Tosi hyviä pointteja! Ihana Marika kun jaksoit tehdä näin kattavat ohjeet kirppistelyyn :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Riikka kommentista :) Kiva, että tykkäsit tekstistä. Toivon todella etten pahoittanut kenenkään mieltä, koska se ei missään nimessä ollut tarkoitus. Muistan kun itse aloitin kirppis myynnin enkä oikein tiennyt miten se tapahtuu, toivottavasti joku sai vinkeistäni jotain ideaa omaan myyntiin :) Mä oon hymyilevä tyyppi ja siksi käytän paljon hymiöitä :) Kiitos vielä Riikka kannustavasta kommentista! -Marika

      Poista
  3. Todella hyvä kirjoitus! Itsekin olen ollut tuossa osta-myy -kierteessä jo monta vuotta ;-)

    Jaana

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jaana ja kiitos paljon kommentistasi! Kiva että tykkäsit kirjoituksesta ja ihana kuulla että muut ovat samassa "kierteessä" :) Joku viehätys siinä näköjään on. Mukavaa kesää sulle. -Marika

      Poista
  4. Moi, oli todella hyvä kirjoitus kirppis toiminnasta facessa. Olen täysin samaa mieliä kanssasi 😊 tekstisi oli muuten sujuvaa ja helposti luettavaa 👍🏻
    Aurinkoista kesää toivottaa Sari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Sari ja kiitos kommentistasi! Kiva että tykkäsit kirjoituksesta ja pystyit lukemaan sen vaivoitta :) Kiitos vielä kauniista sanoistasi ja mukavaa kesää myös sinulle! :) -Marika

      Poista
  5. FB kirppikset toimii loistavasti jos osapuolet osaavat käyttäytyä, mutta myös ylläpidon asenteella on iso vaikutus henkilökohtaiseen asenteeseeni.

    Olin keikkunut reippaan vuoden eräällä FB kirpparilla ja kun viimein jätin omia ilmoituksia, lensin ulos. Myyntini olivat kyllä onnistuneita ja ostajat mielissään tehneistään ostoksista, joten olin aivan ihmeissäni saadessani kenkää ryhmästä. Syynä oli nimeni kirjoitusasu. Olen ollut FB:ssä aktiivisesti jo 2008 lähtien ja aina nimeni kirjoitusasu on ollut sama (japanilaisin tavumerkein) ja minut hyväksyttiinkin ryhmään sillä nimellä. Olen edelleen nyrpiintynyt siitä, että sain kenkää ilman ennakkovaroitusta ja takaisin pääsyyn vaatimuksena on nimen muutos. Jätin ylläpidolle pahoitteluni, etten rupea yhden ryhmän takia vaihtamaan nimeni kirjoitusasua. Toki ymmärrän ylläpidonkin näkökannan, että on epävarma olo käydä kauppaa, jos ei osaa nimeä lukea, mutta ennakkovaroitus olisi ollut mielestäni kohtuullista, eikä että pitää kysellä perään.

    Kuvasi ovat inspiroivia! Harmi kun ei vielä ole itsellä selkää kuvaa siitä, millaiseksi haluaisin kämppäni sisustaa, vaikka reippaat kaksi vuotta jo asuttu tässä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka ja kiitos kommentistasi. Onpa ikävä kuulla, ettet saanut jäädä kirpparille nimesi vuoksi. Mielestäni on kiva, että sinulla on erikoinen kirjoitusasu ja se erottuu kivasti muista. :) Blogiini olet aina tervetullut! Mukava kuulla, että pidät kuvista blogissani! Mukavaa viikkoa sinulle. :) -Marika

      Poista
  6. Kiva kirjoitus ja olin osittain samaa mieltä kanssasi :)
    Esim tosta: Jos tuotteen hinta on vaikka 30€ --> älä laita yksityisviestiä ja tarjoa 10€ tuotteesta.

    Ainaski mä oon pistäny yvllä tarjouksen jos tuote ollut kauan myynnissä (monta kuukautta)
    Esim tarjosin 10€ kankaanpaloista jotka olivat olleet kuukauden myynnissä 15€ :)

    Toki riippuu kans siitä mitä se myytävä tavara on :)

    VastaaPoista
  7. Itsellä kaupat sujuneet aika hyvin aina. Pari harmittavaa tapausta on tullut vastaan kuitenkin.

    Kun ostaja varaa tuotteen, sitten siirtää hakua flunssan tms perusteella ja loppuviimein kun itse olet varaillut tuotetta iät ajat ostajan toivomuksesta ja tarjoutunut viemään sitä jopa lähemmäksi ostajaa, ilmoittaakin hän, että en mä nyt sitä otakaan. Enää en varaile paria päivää kauempaa yhtään mitään.

    Toinen oli tinkaaja. Lupasin viedä myytävän tavaran kauppareissun yhteydessä lähemmäksi, mutta ostaja halusi sen hakea kotoani, kun on kulkua samalle suunnalle. Ostaja sanoi ostavansa tuotteen ja nosti sitä autoonsa. Sitten hän totesi, että kyllä nyt pitää saada alennusta, kun piti näin kaukaa hakea ja kertoi maksavansa puolet pyyntihinnastani(60e->30e). En siihen suostunut, mutta en kehdannut olla antamatta pientä alennusta, kun siihen tuli hänen miehensäkin jo tinkaamaan. Otti niin lujaa päähän, kun myynnissä olleeseen tavaraan oli jonoakin.

    VastaaPoista